Egyszerűen

Autópiaci körkép

Az eladott autók száma lassan, a tervezett elbocsátásoké gyorsan nő Európában, miközben a gazdaságkutatók elorejelzései szerint a világpiac bovülni fog, és öt év múlva 14 millióval több autót vásárolunk majd évente.

Az elmúlt időszaknál gyorsabb, de térségenként eltérő mértékű növekedésre lehet számítani a következő öt évben, legalábbis ezzel számolnak a gyártók és gazdaságkutatók. Európa eladásait az olcsóbb munkaerővel rendelkező és kevésbé motorizált kelet-európai országok javíthatják, ezért ebben a térségben terjeszkedik a Toyota, a Hyundai, a Kia, a Peugeot, Citroen és a Renault: a jelenleg már épülő, valamint a tervezett további beruházások csak Kelet-Európában milliónál nagyobb új gyártókapacitást jelentenek. A terjeszkedés mértékét az üzemanyagárak mellett a bérek is befolyásolják majd. Ami előny egy új gyár telepítésekor, hátrány a piacon, hiszen az alacsony bérek kisebb vásárlóerőt jelentenek. Az egy lakosra jutó éves jövedelem Ukrajnában például alig éri el az 1000 dollárt, 2300 dollárt tesz ki Oroszországban és Törökországban, Szlovéniában pedig 11 ezer dollárt. A jelentős eltérések ellenére e piacok mindegyike további tartalékokat biztosít az autóipari fejlesztésekhez.

A motorizáció mértéke Törökországban 70/1000, Ukrajnában 160/1000, Csehországban pedig 350 gépjármű/1000 lakos. Ezek képezik a növekedés jelentős bázisát, miközben ezekben az országokban az olcsó kisautók adják a piac legjelentősebb hányadát: Oroszországban például az eladott új autók 90%-ának ára nem éri el a 10 ezer eurót. Összehasonlításképpen, ha a Franciaországban értékesített új autók átlagárát 100-nak vesszük, a spanyolországi ár 92, a magyarországi 69, a Cseh Köztársaságban 68 és Lengyelországban 54. Ezek az eltérések is jelzik az ár jelentőségét. Ezekben az országokban az autópiac kisebb-nagyobb megtorpanásokkal ugyan, de jelentős mértékben bővült az elmúlt évtizedben.

A magyar autópiacon például 1997-ben 80 ezer, 2003-ban 207 ezer új személygépkocsi kelt el, a bővülés folyamatos volt. Eddig, mert idén jó, ha a tavalyi számokat produkálják a forgalmazók, és jövőre is stagnálás vagy legfeljebb 1-1,5 százalékos bővülés várható. Törökországban gyors növekedés után az 1996-os 200 ezerről 2000-ben 450 ezerre nőtt, majd 2002-ben 80 ezerre esett vissza az eladott autók száma, vagyis a csökkenés nyolcvanszázalékos volt két év alatt. Hasonló tendenciát mutatott Lengyelország is. Mára mindkét piac ismét fellendülőben van, és a törökök várhatón túlteljesítik a 2000. évi csúcsot. Romániában a növekedés elérte a 61%-ot 2000 és 2003 között. Jelentős tartalékokat látnak a gyártók más fejlődő térségekben is, a legnagyobb növekedés a Távol-Keleten várható. Globálisan Kína, India, Dél-Korea, Brazília és Oroszország piacain a leggyorsabb a piacbővülés: a kínaiak 10,5 millió, a másik négy ország lakosai 3 millió új autót vesznek, ami világszerte 73 millió új gépkocsi értékesítését jelenti majd.

Vissza a többi autós, pénzügyi hírhez »

Hírlevél
Adatait bizalmasan kezeljük.

ÜZEMANYAG­ÁR-KERESŐ

Gépjármű adásvételi minta szerződés (letöltés) »

A gépjármű adásvételi szerződés megalkotása első pillantásra nem tűnik bonyolultnak, ám ha nem felelünk meg bizonyos tartalmi kritériumoknak, akkor a szerződés nem lesz érvényes.




Facebook
Oldal