Egyszerűen

Külföldi beruházások, magyar autóipar

A rendszerváltás óta eltelt évtizedekben a külföldi tulajdonú vállalkozások révén megvalósított közvetlen külföldi működőtőke-befektetések kiemelkedő hatással voltak a magyar gazdaság modernizációjára.

A kedvező földrajzi lehelyezkedésnek, jó infrastrukturális adottságoknak, a relatív olcsó, de szakképzett munkaerőnek, a meglévő ipari tradícióknak és nem utolsósorban a helyi menedzsment rugalmasságának köszönhetően külföldi működőtőke telephelyválasztásában kiemelkedő a főváros és környéke, valamint az Észak-Dunántúl szerepe. E térségben, különösen Fejér, Győr-Moson-Sopron és Vas, de kisebb mértékben Komárom-Esztergom megyében jelentős ipari fejlődésnek lehettünk tanúi, mely a földrajzi koncentrációs mellett kiemelkedő ágazati meghatározottsággal is rendelkezik. A térség húzóágazati – a legnagyobb külföldi beruházásoknak megfelelően – egyértelműen az elektronikai ipar, valamint az autóipar. Az autóiparon belül az 1990-es évek elején hatalmas beruházások valósultak meg Magyarországon. Egymás után több külföldi cég is Magyarországot, azon belül is többségük az Észak-Dunántúlt választotta új beruházása telephelyéül. Az első zöldmezős beruházások egyértelműen a nagy multinacionális vállalatok nevéhez fűződtek, amelyek főleg az európai piacok ellátása érdekében hazánkba telepítették kapacitásaik egy részét. A Ford néhány autóalkatrész (sebességváltó, elektronikus önindító, üzemanyagpumpa, megszakítás nélküli gyújtótekercs stb.) gyártását telepítette a jelentős gépipari hagyományokkal rendelkező (Ikarusz, Videoton), és a válságból éppen kínálatorientált gazdaságfejlesztési politikával kilábalni igyekvő Székesfehérvárra. A General Motorshoz tartozó Opel közvetlenül az osztrák határ mentén, Szentgotthárdon felépítette motorgyárát, mely egyéb alkatrészgyártás mellett autóösszeszereléssel is bővült. A japán Suzuki Esztergomba helyezte az elsősorban az EU piacára szánt új modelljének gyártását. Míg a Volkswagen csoporthoz tartozó Audi Győrbe, az észak-dunántúli régió másik jelentős gépipari hagyományokkal rendelkező gazdasági központjába (Rába) helyezte a legmodernebb motorjainak gyártását, majd ugyancsak Győrben kezdte meg az Audi TT Coupe és Roadster gyártását is, amelyet később az A3-as modellel egészített ki. A győri Audi Hungária Motor Kft. az Audi motorok elsőszámú beszállítójává vált. A nagy autógyártók 1990-1994 közötti lépéseit hamarosan követték a hozzájuk szorosan kapcsolódó, globális méretű, illetve közepes nagyságú külföldi autóipari beszállító és alvállalkozó cégek, amelyek többsége szintét a magyarországi telephely létrehozása mellett döntöttek. A VAW a győri Audi, a Sumimoto az esztergomi Suzuki kiszolgálására létesített zöldmezős beruházást, de számos külföldi cég választott hasonló stratégiát pl.: Alcoa, Albert Weber, Continental Teves, Delphi Packard, Denso, General Electric, Hammerstein, ITT Automotives, Konorr-Bremse, Lear Corporation, Leoni, Luk-Savaria, Michelin, Souftec, Tyco, United Technologies Automotive, Weslin stb.

Vissza a többi autós, pénzügyi hírhez »

Hírlevél
Adatait bizalmasan kezeljük.

ÜZEMANYAG­ÁR-KERESŐ

Gépjármű adásvételi minta szerződés (letöltés) »

A gépjármű adásvételi szerződés megalkotása első pillantásra nem tűnik bonyolultnak, ám ha nem felelünk meg bizonyos tartalmi kritériumoknak, akkor a szerződés nem lesz érvényes.




Facebook
Oldal